Marja Verkade

Eigenaar Ad Femini, Clarity Management

Profiel: Marja Verkade,

Sascha Marja Verkade, 50 jaar, woont in Rotterdam met haar twee kinderen, twee honden en haar twee minishetlanders.
Opgeleid als: Master of Science in Project Management aan de Universiteit van Derby in Engeland en Western Carolina in Amerika.
Directeur van Clarity Management en Ad Femini

Hallo Marja, leuk dat je tijd maakt voor een vitaliteitsinterview! Je hebt een prachtige werkruimte

hier aan de Melbournestraat in Rotterdam.

Kun je wat over je loopbaan vertellen?

Ja natuurlijk, op 17-jarige leeftijd met een MAVO-diploma gestart bij KPN als facturiste en 25 jaar later in de functie van manager van een team van projectmanagers met HEAO BE-, HEAO MER- en MBA-diploma of eigenlijk een MSc PM, een Master of Science in Project Management heb ik KPN weer verlaten. Ik ben feitelijk 'groot gegroeid' bij KPN!

Daarna heb ik mij gevestigd als zelfstandig ondernemer onder de naam Clarity Management, een organisatieadviesbureau voor (non)profit organisaties.

Dat boek zag ik al in je kast staan toen je nog aan de telefoon was met een trainingsklant! Engelstalig zag ik.

Klopt, het gaat over de slagingskans van een project. In dat werk bestrijd ik het wijdverbreide idee dat het succes van een project afhangt van de gekozen projectmethodiek, ik stel dat het succes afhangt van mensen en talentmanagement.

Begrijp ik dat je met Ad Femini bezig bent op dit terrein?

Ja, samen met de coaches en trainers werkzaam binnen Ad Femini.

Van beroep ben ik oorspronkelijk organisatieadviseur/projectmanager. In 2001 heb ik mij als zelfstandig ondernemer gevestigd onder de naam Clarity Management. Van 2001 tot heden heb ik veel organisatieveranderingen en projecten uitgevoerd waar cultuurverandering veelal een onderdeel van uitmaakte.

Mijn focus komt wel steeds meer op Ad Femini te liggen. Ik heb voor Ad Femini een groeidoelstelling geformuleerd: Ad Femini moet het grootste coachings- en trainingsbureau voor vrouwen in Nederland worden met de beste coaches en trainers!

Om je naamsbekendheid te vergroten zou je een boek kunnen schrijven, Marja.

Ik heb al een boek geschreven, maar dat gaat over projectmanagement.

Daar zit je kennis en ervaring, kun je dat vertalen naar het werk dat je doet voor Ad Femini?

Ik probeer natuurlijk wel verbindingen te maken.

Wat probeer je te bereiken met Ad Femini, naast dat je het grootste coachings- en trainingsbureau voor vrouwen in Nederland wilt worden?

Gegeven de 24-uurs economie, vrouwen meer en meer gebruik te laten maken van telefonische en e-mailcoaching en dat op het moment dat zij dat dan ook nodig hebben (vlak voor dat belangrijke gesprek of die belangrijke beslissing). Ik ben hierin mijn tijd alleen een beetje voor, maar het gaat lopen.

Daarnaast maximalisatie van arbeidsparticipatie van vrouwen door het aanbieden van lifecoaching op maat gesneden trainingen.

Volgens mij heb je wel iets van een visionair in je, je bent zo snel, je bent al tien stappen verder dan een ander

Ja, dat klopt wel, maar dat is ook wel eens een probleem.

Terugkomend op je boek, breng je je eigen stelling in de praktijk: dat het succes van een project afhangt van de juiste mensen en het managen van hun talent?

Ja, wat ik vaak zie, is dat er bij de aanvang van projecten geen Project Start Up wordt gedaan. Die wordt vaak overgeslagen omwille van de tijdsdruk, het geld wat ermee gemoeid is en dat men vaak mensen over heeft binnen de organisatie en die dan een plek moeten krijgen binnen het project. Daarmee begint het project al met een achterstand, omdat de projectleden dan niet op je juiste plaats zitten. Wat ik dan doe is dat ik met de projectleden ga praten en ze ga reshuffle-en. Ik zet ze het liefst op hun passie, dan is het makkelijker om ze goed in een project aan het werk te krijgen en te houden, dan maken werktijden ook niet zoveel meer uit en gaat alles veel makkelijker. Ik zie ook vaak mismanagement: er zit vaak erg veel verschil in wat iemand doet en wat iemands echte passie is. Als je werkt vanuit je passie heb je eigenlijk geen diploma's meer nodig, je hebt zoveel goud in huis!

Een voorbeeld: vrouwen zijn vaak beter in marketing omdat zij de consumergoods beslissingen begrijpen, want het zijn immers vaak de vrouwen die de grote aankoopbeslissingen doen in huishoudens.

Hoe zie jij vitaliteit?

Als doen wat je fijn vindt.

Wat zijn energievreters voor jou?

Als mijn dochter vraagt: "je hebt mijn broek zeker niet gewassen". Dan is al mijn energie in één keer weg. Ik bedoel: ik word dan aangesproken op één dingetje dat ik vergeten ben, terwijl ik me de hele dag een slag in de rondte werk.

Wat geeft jou energie?

Leuke projecten doen. Ik vind het heerlijk als het maandag is, als ik weer leuke dingen mag doen. Dingen die nét boven je bereik liggen en die ik tóch voor elkaar krijg, zoals een goede deal.

Hoe houd je jezelf vitaal?

Ik ben niet zo van het sporten. Vroeger ben ik zelfs sportinstructrice geweest. Nu lukt het me even niet, er is even geen tijd voor. Ik heb twee kinderen, twee honden, en twee mini shetlanders, Bert en Ernie. Ik rijd er mee ingespannen voor een wagen door Rotterdam, dat is mijn manier van ontspanning.

Dank je voor je tijd, Marja!

Andere vitaliteitsinterviews