Sascha Bertus

Eigenaar van Room to grow, imagocoach

Profiel: Sascha Bertus,

Sascha 39 jaar. Woont in Capelle aan den IJssel met man en twee kinderen. Opgeleid als: marketeer voor de kunsten (Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit) en sinds 4 jaar ook als imagocoach.
Directeur eigenaar van "Room to grow". Ze geeft samen met Mirjam ten Cate van Proxx Company de training: Visual Impact.

Hallo Sascha, leuk dat je tijd maakt voor een vitaliteitsinterview!

Wat doet een imagocoach?

Eigenlijk komt het neer op iemand helpen om de beste versie van zichzelf te laten zien. Het is het vinden van de juiste combinatie tussen je buitenkant (verpakking) en je binnenkant (kwaliteiten). Als aanvulling heeft een imagocoach bijvoorbeeld ook vaak de dienst 'personal shopping' in het pakket. In Groot-Brittannië en Amerika is image consulting overigens heel bekend, hier in Nederland is het relatief onbekend. Wij Nederlanders zijn vaak ook heel zuinig en vinden dit soort diensten al snel 'zonde' van het geld. Gelukkig is dit aan het veranderen en ontdekken steeds meer bedrijven en particulieren de toegevoegde waarde van imagoadvies. Inmiddels is er sinds een paar jaar ook een image professionals vereniging (VIP) die onze beroepsgroep vertegenwoordigt.

Je hebt zeker veel politici in je klantenkring?

Dat klopt, in die omgeving is het idee inderdaad al wat meer doorgedrongen dat het belangrijk is hoe je eruit ziet.

Hoe ben je gekomen tot je werk als imagocoach in je bedrijf "Room to grow"?

Ik werkte bij ING als marketing & communicatie manager toen ING bedacht dat deze afdeling niet hun core business was. Zij hebben -ongeveer vijf jaar geleden- de afdeling geschrapt. Ik was toen in het zwangerschapsverlof van mijn tweede kind. ING bood ons in die periode trainingen om te kunnen ontdekken wat onze droombaan zou zijn. Ik kwam er al snel op dat ik goed was in image consulting. De vraag was: hoe pak je dat aan. Ik heb de kans genomen om dat uit te werken.

Ik was altijd al bezig met uiterlijk en presentatie. Dan is de perfecte combinatie van marketing en communicatie ook toe te passen op kleding en styling. Het visuele is toch het non-verbale en dat zegt zoveel over iemand.

Hoe werk jij?

Ik ga uit van wat iemand wil bereiken met zijn/haar werk en/of bedrijf en hoe de uiterlijke presentatie daarvoor ingezet kan worden. Ik begin met imagobewustwording, of anders gezegd: ik laat mensen ervaren hoe anderen hen zien. Imago gaat over hoe anderen jou zien, terwijl zelfbeeld of identiteit gaat over hoe jij jezelf ziet. Als dat niet hetzelfde is, dan kun je daar aan werken. Uitgangspunt is vaak dat mensen zeggen: 'ze moeten me maar nemen zoals ik ben' of: 'ik wil op mijn kwaliteiten beoordeeld worden'. Dat kun je natuurlijk wel zeggen, maar het is meestal handiger om je aan te passen aan de (zakelijke) omgeving waarin je je beweegt. Mannen doen dat veel sneller: 'dress for success'. Wie je bent als persoon en hoe je dat vertaalt naar een kleedstijl is dan erg belangrijk.

Hoe zie jij vitaliteit?

Energie, inspiratie, uitstraling. Jezelf goed voelen en dat ook uitstralen.

Doe je in je werk iets aan vitaliteit?

Alleen maar. Als ik zie hoe mensen vitaliteit en energie krijgen als ze aandacht aan hun uiterlijk besteden. Als je jezelf goed verzorgt dan straal je dat ook uit doordat je van buiten naar binnen werkt. Soms zijn mensen angstig of argwanend als ze binnen komen, mijn kracht is mensen niet te veroordelen maar ze een spiegel voor te houden. Dan zien ze zelf wat de invloed van uiterlijk is. Ze gaan dan zo geïnspireerd weer de deur uit! Mensen kunnen ook met weerstand binnen komen als ze via hun bedrijf gestuurd worden. Dat is me wel eens gebeurd, dat een manager een mailtje had gestuurd met daarin de boodschap: jullie hebben nog zoveel te leren! Ik heb dat toen bespreekbaar gemaakt, nu kan ik zo het bedrijf inlopen, ik word er bij wijze van spreken op handen gedragen.


...Ik begin met imagobewustwording, of anders gezegd: ik laat mensen ervaren hoe anderen hen zien...

Je vertelde net dat je altijd begint met imagobewustwording, wat doe je om iemand geïnspireerd weg te laten gaan?

Ik werk met beelden. Ik krijg zonder veel met iemand te praten een beeld van iemand, in de trant van: dat is een sportief, of klassiek type. Vervolgens gaat het erom wat de ander wil. Na de imagocheck -waarin iemand van anderen hoort wat er anders achter zijn/haar rug wordt gezegd- volgt er bijvoorbeeld een sessie waarin we kledingstukken uitwisselen, om een gevoel van stijl op te roepen. Of een personal imagocoaching sessie waarin ik één op één werk met een persoon.

Wat geeft jou energie in je werk?

Als ik zie dat hetgeen ik vertel ook werkt. Of als ik terugkoppeling krijg van wat mensen ermee doen. Ik werd onlangs ingehuurd bij een groep juristen die meededen aan een debatwedstrijd, ik heb samen met hen gekeken hoe hun presentatie qua styling verbeterd kon worden. Met succes: zij hebben gewonnen.

Waar ligt dat op de vitaliteitscirkel denk je?

Op het sociale vlak. Maar ook op het emotionele vlak. Ik werk natuurlijk op 'de huid' van mensen. Ik kijk bijvoorbeeld ook naar lichaamsvormen. Je komt heel dichtbij en dat kan soms ook emotioneel zijn.

Wat zijn energievreters voor jou?

Als ik mensen moet overtuigen van het nut van dit vak. Ook als éénpitter voor alles verantwoordelijk te zijn, waaronder de acquisitie.

Waar ligt dat op de vitaliteitscirkel denk je?

Fysiek ben ik vaak letterlijk aan het sjouwen met spullen. Daarnaast ook sociaal: als ik veel op pad ben zit ik in een spagaat tussen mijn bedrijf en mijn man en kinderen.

Hoe houd je jezelf vitaal?

Door te sporten en gezond te eten. Ik doe aan pilatus, maar ook aan bodypump en body balance. Dat is ook voor mijn geestelijke rust.

Daarnaast laat ik mijzelf vakmatig continu inspireren. Zo volgde ik laatst een training van Carla Mathis. Zij is een Amerikaanse imagocoach, ze is inmiddels 69 jaar. Hoe zij met haar vak omgaat! Ze reist de hele wereld over, komt overal!

Wat maakt haar zo succesvol denk je?

Ze is heel puur en echt en ze is ook een echte zakenvrouw. Ze vraagt voor haar workshops ook professionele tarieven. Als ik kijk in mijn vak dan is dat maar 10% die dit doet. Veel vrouwen hebben het nog over 'hun bedrijfje' als ze het over hun eigen zaak hebben.

Dank je voor je tijd, Sascha!

Andere vitaliteitsinterviews