Lous

Manager Verzekeringsmaatschappij

Hallo Lous, fijn dat je tijd maakt voor een vitaliteitsinterview! Wat speelt er op dit moment in je werk?

Ik ben bezig met een leiderschapsopleiding genaamd "CALL" , dat staat voor "Community for Authentic Leadership and Learning" ontwikkeld en gegeven door Paulien Assink. Het is een programma oorspronkelijk bedoeld voor Raden van Besturen en ander topmanagement van bijvoorbeeld banken en verzekeringsmaatschappijen, maar Paulien heeft nu ook een leergang voor mediormanagers waar ik aan meedoe.
Ken je het boek "uit het harnas" van Paulien? Daarin heeft ze haar visie op leiderschap en authenticiteit verwoord.

Nee, dat ken ik niet.

Dat zou je echt moeten lezen, want als ik jouw Vitaliteitscirkel zie (met de vier aspecten van vitaliteit) dan sluit dat enorm aan bij de vier wegen die Paulien in haar boek noemt om ..."uit het harnas van zelfbeperking te stappen en weer in verbinding te komen met hun authentieke zelf, en van daaruit het beste te geven van zichzelf aan de organisatie en de wereld..."
Ongeveer tien van de zeventien deelnemers in mijn leergang zijn vrouwen. Ik ben daar o.a. met thema's bezig als: waar sta ik, en wat heb ik te doen.
Aan het eind van de leergang komt Herman Wijffels langs. Dat vind ik ook heel interessant. Hij wordt op dit moment toch gezien als een van de leiders in Nederland.

Wat is voor jou een interessante werkervaring om binnen CALL uit te diepen?

Ik heb een managementrol vervult binnen de commerciële afdeling. Dat was een enorme interessante periode. Ik werkte als enige vrouw tussen mannelijke collega's, was 'one of the guys' . Om mee te maken hoe het daar werkt was echt heel boeiend: veel late vergaderingen (tot na 23:00 uur), aten vaak uitgebreid bijvoorbeeld met een goede wijn erbij en gingen daarna ook weer verder. Echt de 'cultuur' van verkoop.

Hoe typeer jij de cultuur binnen jouw organisatie ?

Binnen mijn afdeling is het meer een cultuur van oorlog voeren en indekken, misschien ook wel omdat ik binnen sales werk, dat is natuurlijk sowieso een cultuur van bonussen en scoren. En toch staat onze organisatie te boek als redelijk 'feminien' vergeleken met andere verzekeringsmaatschappijen.
Een manier waarop de macho cultuur zichtbaar werd was bijvoorbeeld dat ik vanwege het feit dat ik niet zo'n nachtmens ben, op mijn beoordeling te horen kreeg dat ik er op moest letten dat ik na 22:00 uur niet op mijn sterkst was. Dit was wel zeer belangrijk omdat na 23:00 volgens mijn leidinggevende vaak nog belangrijke deals gesloten werden. Ja, sure!!

Verder merk je binnen zo'n grote organisatie dat beeldvorming erg belangrijk is. Dus hoe zie je eruit, heb je het juiste aan, maar ook, hoe praat je en waar komen 'influentials' je tegen. Ik kan goed uit mijn woorden komen, ben lang en verzorgd gekleed en spreek ABN, dus dat werkt over het algemeen in mijn voordeel. Deze indrukken zijn natuurlijk 'skin deep' maar een goede beeldvorming over jou is essentieel om hogerop te komen. Jezelf hiertegen verzetten heeft totaal geen zin, zo werkt het nu eenmaal op de apenrots die een organisatie in mijn ogen vaak in wezen is.
Ik pas me aan op sommige zaken om geaccepteerd te worden, maar ben op veel punten onconventioneel en koester mijn onafhankelijkheid.

Welke effecten merk je van de kredietcrisis ?

Ik heb het idee dat door de economische neergang sterk teruggegrepen wordt naar zekerheden, bestaande structuren en manieren. Kwesties als dienend leiderschap worden dan toch meer iets van de schoolboekjes dan van de praktijk. Het gaat nu over snijden in de organisatie, over een goede manier van saneren. Het verhult de openheid, maar ja, het is ook moeilijk om met de kalkoen het kerstdiner te bespreken.

Hoe zie jij vitaliteit ?

Ik denk toch als eerste aan het lichamelijke aspect als ik aan vitaliteit denk. Het is voor mij ook een gevolg van leefstijl en geestelijke vitaliteit.
Geestelijk onbehagen uit zich lichamelijk denk ik.

Waar past vitaliteit in al dat snijden in de organisatie ?

We hebben een soort vitaliteitscentrum van H&C Healthpromotion waar we in werktijd kunnen sporten en een programma kunnen volgen. Ook is er een healthcheck gedaan, eerst onder leidinggevenden. Ikzelf heb een heel goede conditie, heb bijvoorbeeld ook aan Heartmath gedaan.
Ken je trouwens het boek "uw brein is uw medicijn" van David Servan-Schreiber? Dat is ook een must voor vitaliteit.

Dank je voor de mooie tips, Lous! Andere vraag: wat zijn energievreters voor jou?

Dat zijn voor mij mensen die niet willen, mensen met een 'slechte' houding, die geen arbeidsmoraal hebben.

Ook vind ik het vermoeiend om me lang te concentreren.

Stress, dat vreet ook energie. Spelen of zwoegen is een groot verschil in hoe je in je werk staat. De kunst is om een beetje te blijven spelen, daarin kunnen wij vrouwen nog veel van mannen leren vind ik!

Hoe blijf jij spelen?

Door te relativeren, door te begrijpen hoe het met anderen werkt. Laatst lunchte ik met een andere manager en we spraken over saneren. Ik vertelde dat ik vond dat ik nog geen goede visie heb op zorgvuldig saneren. Hij relativeerde aan te geven dat volgens hem de meeste andere managers ook maar 'wat doen'. Tja wij vrouwen willen het vaak zo goed doen.

Ken jij het boek "the Sexual paradox" van Susan Pinker ?

Zij is een Amerikaanse psycholoog die onlangs in een programma van Tegenlicht bij de VPRO aan het woord kwam over wat er nu nodig is in de kredietcrisis: meer inzet van vrouwen, want zij zijn 'mensenmensen' en hebben een lange termijn visie.

Nee, ik ken het boek niet, ik herken wel dat in een salesomgeving zaken toch als een wedstrijd gezien worden met de daarbij behorende bonuscultuur.

Dat doet me nog even terugkomen op energievreters. Het is het voortdurend op mijn hoede moeten zijn in het middenmanagement dat ook een enorme energievreter is. Je moet oppassen dat je niet een mes in je rug krijgt. Laatst zag ik het op een vergadering over bezuinigingen: een mannelijke collega manager werd weggeroepen naar een andere vergadering en in no-time werd voorgesteld om in zijn afdeling te gaan snijden. Je moet dus wel aanwezig zijn, anders wordt er over je besloten.

Een ander voorbeeld was tijdens de reorganisatie van de sales- en marketingclub. Er lag een vraag voor over hoe de methode zou zijn om de club opnieuw te organiseren, via de processen of via de buitendienst/binnendienst de lijnen inrichten. Ik had daarover met drie collega managers van te voren gesproken en hen gepolst zij waren het met mijn visie eens. Toen ik vervolgens met de directeur en hen samen om de tafel zat en toen bleek dat de directeur juist de andere methodiek aanhing draaiden mijn collega managers om als een blad aan een boom, zij waren het ineens alledrie eens met de mannelijke directeur. Ik was verbijsterd. Ik ben daar wel op teruggekomen met hen, omdat ik het nogal onbetrouwbaar vond. Ik realiseer me wel dat naarmate je hogerop komt het geen zachte en eerlijke wereld is. Je moet niet naïef zijn en ook niet gaan lopen klagen. If you can't stand the heat, get out of the kitchen, denk ik dan maar. Verkoop is natuurlijk testosteron in het kwadraat. Ik voel me er uiteindelijk ook niet in thuis.

Wat doe je om vitaal te blijven?

Goed voor mezelf zorgen, alles een beetje overzichtelijk houden.

Hoe zie je toekomst, Lous?

Ik wil moedig zijn, het lef hebben om nog meer mezelf te laten zien, want als je niet oppast wordt je gewoon veel te normaal.

Het CALL programma helpt me daarbij. Daarin sta je stil bij je ontstaansgeschiedenis en je ontwikkeling. Het geeft je zicht op waardoor je je minder laat zien en wat je te doen staat.

Ok, Lous, dank voor dit inspirerende gesprek!

Andere vitaliteitsinterviews